Richtlijnen en wetgeving in het nieuwe normaal (CGR en e-permission)

Update Wet- en Regelgeving

Datum: 24 september 2020
Tijden: 15:00 – 16.30 uur
Locatie: webinar
In deze tijd, waarin face-to-facecontact niet meer zo vanzelfsprekend is, maken we veel gebruik van online middelen om toch met behandelaren in contact te blijven. Dit was dan ook het onderwerp van de onlineversie van onze jaarlijkse Update Wet- en Regelgeving, gehouden op 24 september jl.
In ongeveer 1,5 uur tijd was er aandacht voor een CGR-update en het verkrijgen en gebruiken van een e-consent.

Frederik Schutte (Brabers) heeft namens de CGR een update gegeven in de regels rondom sponsoring van online nascholingen en congressen. Met goede concrete voorbeelden van adviezen van de CGR heeft Frederik ons weer meer inzicht gegeven in de grenzen van het toelaatbare: over reclame tijdens virtuele congressen, gastvrijheid in de vorm van inschrijfgeld en studiemateriaal bij online scholingen, maar ook dienstverlening bij een multi-stakeholder meeting in België en sponsoring van patiëntenorganisaties. De andere onderwerpen door hem aangehaald betreft verbreding van de bevoegdheden van de Keuringsraad en een beter doorzoekbaar transparantie-register. De hoofdregel blijft dat wat offline geldt ook online geldt, maar ook de CGR ziet met de recente ontwikkelingen en voorbeelden uit de praktijk dat hier toch enig verschil in begint te ontstaan. De CGR ontwikkelt zich dan ook en lijkt meer open te staan innovatieve onlineactiviteiten met een nieuwe bril te beoordelen.

Het verbaast niet dat Marc van Schijndel (IQVIA) ons kon vertellen dat door COVID-19 het gebruik van remote e-detailing en Rep Triggered E-mailing (RTE) flink gestegen is. Hiervoor is het verkrijgen van e-consent belangrijk, maar ook een van de lastigste stappen in het gehele proces. Uit onderzoek blijkt dat de beste methode om deze e-consents te verkrijgen toch via face-to-facecontact is. Dit is alleen niet altijd meer mogelijk en ook andere methoden zijn besproken. Martijn Nap (IQVIA) herinnerde ons er weer even aan dat het belangrijk om in de eerste 1,4 seconde de juiste snaar te raken en de interesse in je onderwerp te creëren. Verder kan je jouw digitale effectiviteit verhogen door op het voor de toehoorder juiste moment contact te zoeken (bijv. tijdens de lunchpauze) en goed inzicht te hebben in wat de arts nu werkelijk bezighoudt. Je kan het open deuren noemen, maar het wordt toch nogal eens vergeten…

Voor meer inhoudelijke informatie verwijzen we graag naar de presentatie die in de NVFM LinkedIngroep zijn gedeeld. Meld je aan als lid en krijg toegang tot deze relevante informatie.