Het is een zonnige donderdagmiddag in maart wanneer er in het BOVAGhuis in Bunnik zo’n dertig dames en heren een naamkaartje opspelden voor de NVFM-bijeenkomst ‘Informeel leiderschap’. Het grootste deel van de middag zal bestaan uit workshops, met tussendoor en achteraf genoeg tijd om te netwerken.
NVFM-penningmeester Naomi Tielen en -activiteitencommissielid Marleen Hamelink trappen de bijeenkomst af. ‘Deze middag is eigenlijk een uitvloeisel van een NVFM-meeting in oktober, waar we leden vroegen: “Waar ligt de farmamarketeer het meeste wakker van?” Dat bleek niet zozeer een gebrek aan kennis, maar lag meer op sociaal en persoonlijk vlak. Een veelgenoemd onderwerp was toen het leiderschap in matrixorganisaties. Want hoe doe je dat: mensen die niet onder je verantwoordelijkheid vallen, toch meekrijgen om je (gezamenlijke) doel te bereiken?’
Dat een middag als deze nodig is blijkt wanneer het publiek een aantal stellingen wordt voorgelegd. ‘Een projectteam leiden is een makkie’ leidt tot een hoop gegiechel. Bij de stelling ‘Waar loop je tegenaan?’ reageren de marketeers met ‘hiërarchische verhoudingen, prioriteiten, belemmerende emoties en eigen doelstellingen’. Wanneer een vrouw opmerkt soms simpelweg ‘geen zin’ te hebben, lacht de zaal mee. De laatste stelling ‘In ons team vertrouwen wij elkaar altijd’ leidt enkel tot stilte. Op de vraag ‘Hoe zit het met teamvertrouwen?’ wordt wel gereageerd: ‘dit is onbekend, want mensen uiten het niet.’ Een ander merkt op: ‘We gaan voor één doel, maar komen je persoonlijke doelen ook boven tafel?’
Om antwoord te krijgen op al deze vragen hebben deelnemers zich voor twee van de drie workshops kunnen inschrijven.